Borang Aset Kerajaan boleh download disini
*Borang yang ditulis dengan tulisan merah menunjukkan perubahan atau tambahan yang digunapakai pada pembendaharan Malaysia yang baru tahun 2018.
Kes 1
Penambahan yang ketara pada borang Pemindahan dimana ia digunakan bagi pemindahan aset kerajaan antara ptj ke ptj dan sebagainya. Contohnya : Politeknik ingin memindah 40 set komputer ke sekolah kerana Politeknik telah mendapat pembekalan baharu. Pihak sekolah perlu menggunakan KEW.PA17 untuk permohonan, kos pengangkutan ditanggung oleh sekolah. Pihak sekolah perlu membuat semula KEW.PA3 yang didaftarkan bawah aset sekolah berpandukan salinan KEW.PA4 (lama) dari pihak Politeknik.
Kes 2 - Biasa berlaku di sekolah
Apabila berlaku kerosakan pada peralatan komputer. Contohnya : Monitor dibeli (baru), perlu dicatatkan pada bahagian B kad Harta Modal komputer berkenaan, dengan menggunakan nombor pendaftaran Kad Aset Bernilai Rendah kerana harga monitor dibawah 2 ribu.
Tambahan:
Isi Nota Minta di pejabat sekolah > LO (Pembantu Tabir sediakan) > DO (syarikat kepilkan sewaktu penghantaran barang) > buat kad berpandukan tarikh LO dan DO yang dikeluarkan (Pembantu Pegawai Aset sediakan) > kad disimpan oleh Pegawai Aset / salinan disimpan dalam fail lokasi penempatan peralatan tersebut, selesai peringkat sekolah. Perkara yang diperlukan ketika dibawa ke Audit sekolah(-).
Kes 3 - Bagaimana untuk menggunakan barang yang telah dilupuskan?
Barang yang telah dilupuskan perlu ditanggal relaikan dan maklumat sebahagian kecil peralatan yang masih boleh digunakan dicatatkan ke dalam buku stok (rekod untuk makluman).
Kes 4 - Jika berlaku kehilangan Aset Kerajaan
Jika berlaku kehilangan aset kerajaan, laporkan kepada Pegawai Aset yang dilantik. Pegawai aset perlu melaporkan kehilangan di Balai Polis berhampiran sejurus mendapat berita kehilangan tersebut. Setelah laporan dibuat Ketua Jabatan (Pengetua) perlu melantik AJK Pegawai Penyiasat KEW.PA34 (pegawai yang tidak terlibat dengan aset kerajaan) selepas tempoh tertentu laporan perlu dibentangkan menggunakan borang KEW.PA35 . Seterusnya proses membuat hapuskira menggunakan borang KEW.PA36-37(-)
Kesan:
* Setelah diputuskan dan budi bicara Pihak Audit
Tatacara selanjutnya akan ditambah pada bulan hadapan (masih lagi dalam upgred).. TQ.
*Borang yang ditulis dengan tulisan merah menunjukkan perubahan atau tambahan yang digunapakai pada pembendaharan Malaysia yang baru tahun 2018.
Kes 1
Penambahan yang ketara pada borang Pemindahan dimana ia digunakan bagi pemindahan aset kerajaan antara ptj ke ptj dan sebagainya. Contohnya : Politeknik ingin memindah 40 set komputer ke sekolah kerana Politeknik telah mendapat pembekalan baharu. Pihak sekolah perlu menggunakan KEW.PA17 untuk permohonan, kos pengangkutan ditanggung oleh sekolah. Pihak sekolah perlu membuat semula KEW.PA3 yang didaftarkan bawah aset sekolah berpandukan salinan KEW.PA4 (lama) dari pihak Politeknik.
Kes 2 - Biasa berlaku di sekolah
Apabila berlaku kerosakan pada peralatan komputer. Contohnya : Monitor dibeli (baru), perlu dicatatkan pada bahagian B kad Harta Modal komputer berkenaan, dengan menggunakan nombor pendaftaran Kad Aset Bernilai Rendah kerana harga monitor dibawah 2 ribu.
Tambahan:
Isi Nota Minta di pejabat sekolah > LO (Pembantu Tabir sediakan) > DO (syarikat kepilkan sewaktu penghantaran barang) > buat kad berpandukan tarikh LO dan DO yang dikeluarkan (Pembantu Pegawai Aset sediakan) > kad disimpan oleh Pegawai Aset / salinan disimpan dalam fail lokasi penempatan peralatan tersebut, selesai peringkat sekolah. Perkara yang diperlukan ketika dibawa ke Audit sekolah(-).
Kes 3 - Bagaimana untuk menggunakan barang yang telah dilupuskan?
Barang yang telah dilupuskan perlu ditanggal relaikan dan maklumat sebahagian kecil peralatan yang masih boleh digunakan dicatatkan ke dalam buku stok (rekod untuk makluman).
Kes 4 - Jika berlaku kehilangan Aset Kerajaan
Jika berlaku kehilangan aset kerajaan, laporkan kepada Pegawai Aset yang dilantik. Pegawai aset perlu melaporkan kehilangan di Balai Polis berhampiran sejurus mendapat berita kehilangan tersebut. Setelah laporan dibuat Ketua Jabatan (Pengetua) perlu melantik AJK Pegawai Penyiasat KEW.PA34 (pegawai yang tidak terlibat dengan aset kerajaan) selepas tempoh tertentu laporan perlu dibentangkan menggunakan borang KEW.PA35 . Seterusnya proses membuat hapuskira menggunakan borang KEW.PA36-37(-)
Kesan:
* Setelah diputuskan dan budi bicara Pihak Audit
Tatacara selanjutnya akan ditambah pada bulan hadapan (masih lagi dalam upgred).. TQ.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.